Дрогобицький Рембрандт – Маурицій Готтліб в контексті єврейської культури

Якщо зануритись у локальну історію нашого міста, можна віднайти чимало глибинних історичних фактів, про котрі ми ще й досі не знаємо, чи радше знати не дуже хочемо. Бо ні для кого не секрет, що той, хто не пам’ятає свого минулого, не особливо заслуговує на хороше майбутнє. Втім, тішить, що у нашому місті все ж є яскраві дослідники, завдяки яким ми можемо бодай трохи наблизитись до культурної та історичної міської спадщини.

Йдеться про вкрай важливу та цікаву лекцію, яку представив мистецтвознавець, науковий працівник та заступник директора з наукової роботи Львівської національної галереї мистецтв ім. Бориса Возницького – Іван Дудич. До слова, Іван також колишній працівник Палацу мистецтв «Дрогобиччина». Лекція під назвою «Творчість Мауриція Готтліба» відбулась на початку квітня і зібрала чималу кількість відвідувачів. Дуже змістовна, грунтовна та цікава, вона тривала майже дві години, під час яких Іван Дудич зумів по-справжньому розкрити суть відомого єврейського маляра. Дрогобицький Рембрандт – Маурицій Готтліб попри своє коротке, але насичене життя зумів завоювати увагу та прихильність цілого світу. Він помер у віці 23 років через нещасливе кохання, котре стало для нього як натхненням до живопису, так і трагедією всього життя.  І попри те, що відомий і блискучий маляр був однокласником Івана Франка, Готтліба чомусь несправедливо не вивчають у шкільній програмі. У нашому місті фактично взагалі не існує жодної згадки про цього ексцентричного представника нового єврейського мистецтва. Зате вичерпна і надзвичайно цікава лекція до глибини репрезентувала усю багатогранність єврейського маестро.
Дослідник Іван Дудич розпочав свій виступ із далекої появи єврейського населення, зокрема, на теренах Галіції. Дуже детально розповів про усі важливі культурні та соціальні аспекти цього народу, побут, традиції та особливості єврейських штетлів. Тут єврейський народ поставав перед слухачами не через призму стереотипів, котрі ми звикли чути чи не щодень, а через призму історії, котра оживає, а отже, наближає нас до більш правильної глибини пізнання.

Маурицій Готтліб народився у шляхетній та заможній єврейській родині у Дрогобичі. Його батько Ісаак Готліб на той час володів престижною корпорацією міста – так званою рафінерією, але, звісно, статки батька аж ніяк не впливали на гучну славу Мауриція. Ба більше, настав час, коли Ісаак залишився без нічого, бо його рафінерієя вщент згоріла.

Маурицій мав багато братів, одним з яких був Леопольд Готтліб. Він також прославився талантом до малярства. Хоча хист Мауриція був беззаперечним. Він з кожним роком свого навчання у Кракові, а згодом і у Відні, щораз сильніше та блискучіше проявляв талант молодого художника, в якого прорізався власний особливий стиль. Це відбувалося все ще під впливом його улюбленого вчителя – Яна Матейка. Власне, польський художник Ян Матейко дуже суттєво вплинув на творчість Готтліба, оскільки він був його учнем доволі довгий період, і весь час наслідував стиль свого наставника Яна.  Наприклад, червоний колір дуже часто переважав у картинах Мауриція, бо саме таку палітру кольорів використовував на своїх полотнах Ян Матейко. Ще одна схожість, котра знаменує про яскраве відображення вчителя Яна Майтейка у малярстві Готтліба – це техніка написання портретів. Хоча Маурицій надихався на лише польською культурою, але й австрійською, що також доволі помітно у його роботах. Найбільш відома картина художника має назву «Судний День». Саме вона репрезентує молитву єврейського народу у синагозі Дрогобича. Проте деякі дослідники донині сперечаються, чи саме дрогобицька синагога зображена на полотні, оскільки існують певні відмінності на зображенні та у реальності. Принаймі, так твердить мистецтвознавець Іван Дудич. Він також припускає, що на картині могла б бути зображена не саме велика хоральна синагога, а інша, котрих у нашому місті до Другої світової війни налічувалось аж п’ятнадцять. Загалом якщо говорити про творчу спадщину Мауриція Готтліба, то вона вважається надзвичайно великою, не до кінця вивченою істориками та дослідниками, а отже, пошуки ще тривають… Картини великого майстра з Дрогобича експонуються у найпрестижніших музеях світу –  у Польщі, Америці, Їзраїлі. Творчістю єврейського Рембрандта з Дрогобича досі захоплюються тисячі поціновувачів, лише чомусь у нашому місті й досі не існує жодної згадки про блискучого засновника нового єврейського мистецтва – легендарного Мауриція Готтліба.

Модератором лекції стала Марта Мацьків, а подія відбулась під керівництвом Ярослава Лопушанського за сприяння Австрійської бібліотеки у Дрогобичі.

Єва Райська

Медіа Дрогобиччина №8 (38) від 27 квітня – 10 травня

 

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *