Рихтичі: сортувати і заробляти, чи обійдемось без сортування?

Для когось «сміттєві війни» – це принципові питання здоров’я та екології, хтось називає їх політичними замовленнями, а комусь вони унеможливлюють заробіток. Адже сміття – неоране поле для заробітку. Особливо коли на сміттєзвалищі немає ваг, як, наприклад, в Брониці чи Бориславі. І чим більше посередників – тим більше охочих заробити зайву «копійку». В попередньому номері ми вже висвітлювали схему відмивання коштів ЛОДА фірмою ТОВ «ДВ-Екосвіт». У цій статті розповімо, хто і якими шляхами заробляв на Брониці.

Перший етап. Відкриття сортувальної лінії

Після трагедії на Грибовицькому сміттєзвалищі уся країна з цікавістю спостерігала за мандрами львівського сміття. Мовляв, скоро побудуємо сміттєпереробний завод і буде нам щастя. Хоча цей віз і досі там…

Від травня 2016 р. сміття зі Львова возили шляхом разових домовленостей Олега Синютки з керівниками міст-власників сміттєзвалищ. Здійснювали перевезення ТОВ «AVE-Львів» та ТОВ «Львівспецкомунтранс» – не більше 4-5 сміттєвозів на день. Приймав сміття на Броницю працівник КП «КМГ», на балансі якого знаходиться сміттєзвалище. Приймав згідно з товарно-транспортними накладними. За відсутності ваг облік сміття ніхто не вів. Проте мешканці с. Брониця стверджують, що сміттєвозів до них заїжджало значно більше.

Наприкінці січня 2017 р. проти неконтрольованого завезення сміття зі Львова збунтувались мешканці  Брониці. І вже 10 лютого 2017 р. в Дрогобичі засновують ТОВ «Еко-Дрогобич» (засновник – Мачуга Ярослав Ярославович.). Це сортувальна дільниця, що знаходиться на території села Рихтичі. Кошти за оренду землі та приміщення у казну села Рихтичі взялося сплачувати дрогобицьке КП «Комбінат міського господарства» (керівник – Андрій Янів). «Сортувальну лінію» освятили, видали кільком ромам нові безрукавки, мотики і назвали це першим кроком до європейського стилю поводження з ТПВ.

Легалізація львівського сміття через сортувальну лінію підтвердилась

Відповідно до задуму, дрогобицьке КП «КМГ» мало б вивозити сміття з Дрогобича на ТОВ «Еко-Дрогобич», яке б це сміття сортувало та заробляло на цьому кошти. А вже невідсортовані залишки везли б на Броницю. Та доставляти туди сміття КП «КМГ» вже чомусь не могло. А оскільки ТОВ «Еко-Дрогобич» свого транспорту не мало (статутний капітал 5 тис. грн.), вони уклали договір про надання послуг перевізника з ТОВ «ДВ Екосвіт». Ця компанія на той час обслуговувала Львів та Трускавець. Це дало можливість сміттєвозам ТОВ «ДВ-Екосвіт» із львівським сміттям заїжджати на сортувальну лінію та везти його на Броницю під виглядом дрогобицького.

Про підозри в легалізації львівського сміття через сортувальну лінію в Рихтичах ще минулого року писали журналісти «Медіа Дрогобиччини». Наші підозри підтвердив водій сміттєвоза «ДВ-Екосвіт» (згідно з правом на таємницю журналістських джерел ми не можемо назвати його ім’я). Цей чоловік повідомив, що сміття зі Львова на сортувальній лінії навіть не вивантажувалось, а одразу їхало до Брониці. Товарно-транспортні накладні компанії-перевізнику видавав керівник ТОВ «Еко-Дрогобич» Ярослав Мачуга. Ціна однієї – 500 грн. Кількість – 2-3 машини на день. За такі ж кошти можна було вивантажити львівське сміття у Брониці у вечірній час, заплативши охоронцю сміттєзвалища.

За цією ж схемою з 1 травня 2017 р., відколи Борислав заборонив завіз трускавецького сміття на своє сміттєзвалище, воно потрапляло до Брониці. Це ще 3-4 машини на тиждень.

Другий етап: «банкрутство»

У липні сортувальна лінія припинила свою діяльність у зв’язку із банкрутством підприємства, як повідомила міська рада Дрогобича. В часі це «банкрутство» збігається із переломним моментом у вирішенні львівського сміттєвого питання. Саме тоді керувати вивозом сміття зі Львова взявся Олег Синютка. Згідно з підписаним із Дрогобичем меморандумом про прийом ТПВ зі Львова,  ліміт дозволених сміттєвозів на Броницю збільшився. Відпала потреба прикривати львівське сміття, а отже стала непотрібною й сортувальна лінія.

Третій етап: «відродження»

Програма заходів для налагодження системи поводження з твердими побутовими відходами у м. Львові на 2017–2019 роки, розроблена ЛОДА, передбачає виділення  субвенцій містам, які погодились приймати львівське сміття.

За 2016 та 2017 рр. Департамент екології та природних ресурсів ЛОДА та департамент розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства ЛОДА виділили Дрогобичу понад 5 млн. грн. Паралельно на розвиток Брониці у 2017 році Дрогобичем було перелічено 1 млн. 800 тис. грн. – повідомляє Дрогобицька міська рада. Рекультивація чи хоча б першочергові заходи з відведення інфільтратів та метану за весь час існування сміттєзвалища не проводились.

Несправедливий розподіл коштів між Дрогобичем, Броницею і самим КП «КМГ», порушення владою Дрогобича домовленостей щодо здійснення вищевказаних заходів та продовження завезення львівського сміття призвели до нової хвилі блокування сміттєзалища громадою с. Брониці від 9 лютого 2018 р.

Тепер протестувальники не пускають на сміттєзвалище жодного сміттєвоза. Блокувальники не виконують ухвалу Дрогобицького міськрайонного суду від 2 березня, у якій йдеться про «Заборону відповідачам та будь-яким іншим особам блокувати під’їзну дорогу до Дрогобицького міського сміттєзвалища та чинити будь-які перешкоди у проїзді транспортних засобів, а також вивозі сміття на територію Дрогобицького міського сміттєзвалища в районі села Брониця Дрогобицького району, а також чинити перешкоди у експлуатації цього сміттєзвалища».

Накопичення ТПВ на сміттєвих майданчиках Дрогобича стає неминучим. Сортувальна лінія знову стає актуальною. 19 січня за тією ж адресою, що й ТОВ «Еко-Дрогобич», засновують нове підприємство «Еко-ресурс-Дрогобич» (керівник – Кіліян Юрій Володимирович).  20 січня новостворене підприємство укладає договір з КП «КМГ» про те, що сортувальна лінія приймає дрогобицьке сміття разом із утилізацією. Тож поки очільник Дрогобича їздив областю в пошуку міст, які б прийняли міське «відсортоване на оновленій сортувальній лінії» сміття (Стрий, Борислав та ін.), «відсортовані» залишки осідають в Рихтичах. Тепер це призвело до блокування станції у цьому селі. Питання, куди вивозять, власне, рихтицьке сміття, залишається відкритим.

 

Як бачимо, голослівні обіцянки чи залякування сьогодні вже не впливають на дії протестувальників. Конкретні заходи з покращення екологічного стану сміттєзвалища можуть розпочатися лише за наявності проектно-кошторисної документації з рекультивації сміттєзвалища. Очільник Дрогобича каже, що на її виготовлення може піти 6 місяців. Хоча таку документацію для Бориславського сміттєзвалища ТОВ «Гірхімпром» розробило за 2 місяці.

Отже, Дрогобич наразі знаходиться в сміттєвому капкані, що з настанням тепла може стати екологічною загрозою для його мешканців. Як це було у Львові. Як і Андрій Садовий, Тарас Кучма винуватцем ситуації вважає політичні ігри та бізнесові інтереси певних осіб. Тільки Дрогобич, на відміну від Львова, не має коштів на вивезення свого сміття за межі області. А час спливає…

Медіа Дрогобиччина №7 (37) від 13 – 27 квітня

Юлія Гасій

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *