Чи варто варті вартувати?

Нещодавно у Дрогобичі відбулася перша прес-конференція керівництва створеного в місті Комунального підприємства “Муніципальна варта”. Керівником цього підприємства є Роман Степанович Кицяк, але на зустрічі він не ходить, не публічний, перед пресою не виступає, а ось листи й відповіді на запити – підписує і навіть зарплатню отримує. У мережі ви не знайдете  телефон Муніципальної варти, а у приймальні міського голови вам нададуть  лише номер заступника… Ось така ситуація. Через це: про стан справ доповідав Іван Дацько, заступник керівника КП “Муніципальна Варта”. Цікаво, що ідея створення Варти у Дрогобичі належить саме йому, львів’янину, Івану Дацьку, а одна із причин створення у Дрогобичі ще одного комунального підприємства – незадовільна робота поліції. Заступник директора розповів про те, як відбувався відбір першого складу працівників, як важко було пошити однострій для інспекторів, бо місцеві майстерні з невідомих причин відмовлялися брати замовлення, про плани на майбутнє та наміри отримати ліцензію для здійснення охоронної діяльності. Загалом, типова прес-конференція, побудована  на позитиві.

Спробуємо поділитися з вами  декількома думками щодо роботи Муніципальної Варти у Дрогобичі.

Муніципальна Варта. Без грошей діяльності не буде, це зрозуміло

Зареєстроване комунальне підприємство ще 17 листопада 2016 року. Активна фаза діяльності Варти розпочалася після затвердження Програми фінансової підтримки КП “Муніципальна Варта” на 2017 рік. Її затвердили на сесії міської ради 17 травня. На потреби підприємства з міського бюджету виділено один мільйон гривень. Ці кошти складають видатки, пов’язані із закупівлею однострою, відеореєстраторів, оргтехніки та заробітної платні  працівникам, яких станом на 1 червня 2017 року є 57 осіб (в тім числі – 30 штатних одиниць охоронців, потрібних для того, щоби підприємство могло виробити охоронну ліцензію. Місця вакантні – людей ще не взяли на роботу). Та все ж  2017 року платники податків заплатять зі своїх кишень один мільйон гривень для того, щоби у місті діяло це підприємство.

Повноваження муніципалів затвердженні рішенням Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради “Про надання повноважень посадовим особам КП “Муніципальна варта” складати протоколи про адміністративні правопорушення. Аргументація такого рішення – “З метою покращення боротьби з порушеннями у сфері благоустрою, паркування, контролю за дотриманням правил торгівлі та запобігання порушень громадського порядку у м. Дрогобичі”.

Отже,  виконавчий комітет міської ради надав повноваження складати протоколи про адміністративні правопорушення: директорові, заступнику директора, інспекторам (патрульної служби) варти.

Правопорушення, які можуть фіксувати муніципали, передбачені ст. 150 (порушення правил користування жилими будинками та жилими приміщеннями), ст. 152 (порушення державних стандартів, норм та правил у сфері благоустрою), ст. 152-1(Порушення правил паркування транспортних засобів), ст. 154 (Порушення правил тримання собак), ст. 155 (Порушення правил торгівлі), ст. 155-2 (Обман покупця), ст. 156 (Порушення правил торгівлі пивом, алкогольними напоями та тютюновими виробами), ст. 159 (Порушення правил торгівлі на ринках), ст. 160 (Торгівля з рук у невстановлених місцях), ст.175-1 (Куріння тютюнових виробів у заборонених місцях), ст. 185-1 (Порушення порядку організації й проведення зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій) Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Як бачите, перелік доволі великий.

Критерії оцінки

Чи можна вважати, що одним із найважливіших інструментів в роботі муніципалів є законне право складати адміністративні протоколи – у законний спосіб фіксувати правопорушення та формувати грунт для фінансового покарання для порушника. Безперечно, так! На жаль, люди не розуміють мови попереджень, а ось мова штрафів та фінансових стягнень їм більш зрозуміла. І якщо ми хочемо побороти, наприклад, базар на вулиці Ковальській, треба навчитися без сентиментів штрафувати людей. Тому кількість складених протоколів та приписів (письмових попереджень) є важливим показником в роботі підприємства.

Чим варта може похвалитися за час своєї роботи?

Будь-яке комунальне підприємство виконує у місті певні функції, на нього покладають обов’язки, завдання. Зрозуміло, що якісне виконання завдань є основним критерієм в оцінці роботи підприємства. Які ж завдання стоять перед муніципалами?

У Програмі фінансової підтримки підприємства зазначено: “головним завданням підприємства є контроль за дотриманням чистоти та порядку у місті, ліквідація сміттєзвалищ та стихійних ринків”. Таким чином,  в цьому документі перелічено те, за що варта повинна отримувати гроші. Все дуже просто, як у бізнесі.

Як гадаєте, чи виконує Муніципальна варта на всі 100 відсотків  завдання, які покладені на неї ?

Чи стало у місті чистіше? Які сміттєзвалища ліквідували? І найголовніше, чи зупинено стихійну торгівлю в Дрогобичі, зокрема на вулиці Ковальській, адже це питання є, мабуть, найбільш актуальним для кожного адекватного дрогобичанина?

Ні, у місті не стало чистіше…. Стихійна торгівля процвітає і захоплює  все нові території…

Ми надіслали  запит та попросили надати інформацію про кількість складених протоколів за статтями, які належать до повноважень Муніципальної варти, за період від 27 квітня, коли фактично розпочалася робота інспекторів.

Ось що ми отримали:

“Уповноважені посадові особи КП «Муніципальна варта» склали 27 протоколів про адміністративні правопорушення. За ст. 152 КУпАП (порушення державних стандартів, норм та правил у сфері благоустрою) – 25 протоколів. За ч.1 ст. 156 КУпАП (порушення правил торгівлі пивом, алкогольними напоями і тютюновими виробами) – один протокол. За ст. 155-2 КУпАП (обман покупця чи замовника) – один протокол”. Як бачимо,  за три місяці роботи муніципали спромоглися скласти лише 27 протоколів, тобто один протокол щотридні. Чи це поганий показник? Як ви вважаєте?

Читаємо далі: “… інспекторами Муніципальної варти оформлено 90 приписів (письмових попереджень) за фактом вчинення адміністративних правопорушень, передбачених ст. 152 КУпАП. За результатом проведення інспекторами роз’яснювальної роботи, виконано 62 приписи, тобто 62 адмінправопорушення добровільно усунуто особами, які вчинили вказані правопорушення.” Стаття 152. стосується правил благоустрою.

А де протоколи та приписи щодо паркування, врешті – де протоколи та приписи стосовно торгівлі?

Вся вулиця Ковальська – це джерело порушень. Де вони? Де штрафи?

Чому таке особливе ставлення до благоустрою та фактично повне ігнорування несанкціонованої торгівлі?

До речі, у міській раді працюють інспектори з благоустрою… Чи не ліквідувати цю службу після появи Муніципальної? Для чого дублювати обов’язки й витрачати надаремно бюджетні кошти?

Бездіяльна поліція, яку теж утримують коштом платників податків не виявляє активності, хоча теж час від часу складає протоколи. А тепер ще й муніципали з’явилися.

Цікаво, чи загальний показник зміниться за найближчі  три місяці до наступної прес-конференції керівника (заступника керівника Варти)?

Чи стане у місті чистіше, чи поменшає торгашів на вулицях Дрогобича, зокрема на вулиці Ковальській? Якщо все залишиться так,  як і було, і як є нині, виникає слушне запитання: можливо, нам не потрібна така Варта? Чи не занадто коштовний це експеримент для нашого міста, для нас, платників податків?

Площа на надійному… тросі

Окремо на комунальне підприємство поклали завдання навести порядок із заїздом автотранспорту на площу Ринок. Є відповідне рішення виконкому в якому центральну частину міста оголошено пішохідною зоною, а видачу перепусток, відповідно до положення, здійснює Муніципальна варта. “Акумулювання коштів для відшкодування негативного техногенного впливу автотранспорту на центральну частину міста та збереження архітектури на території” (йдеться про центральні вулиці Дрогобича)  – мета таких нововведень. За період від 18 травня до  28 липня 2017 року Муніципальна варта видала 51 перепустку. З них право на пільгові перепустки отримали вісім мешканців площі Ринок. Загальна сума коштів, отриманих підприємством за видачу перепусток, становить 17 591,00 гривень.

Так це виглядає на папері. Що ж на практиці?

А на практиці при в’їзді на площу Ринок почепили металевий трос, яким і перекрили в’їзд на головну площу міста. У дрогобицькому сегменті Facebook цей трос неодноразово був приводом для кпинів та дошкульних коментарів: мовляв, наша Ратуша “прип’ята” і Дрогобич отримав ще одну “яскраву” туристичну “принаду”. Проте цей трос непростий, а обладнаний червоними стрічками, й за ним закріплені муніципали, до обов’язків яких входять лише опускання та натягування цього ланцу, а ще – перевірка перепусток…. До слова, після впровадження  такого нововведення у центрі міста справді поменшало транспорту. Однак, Іван Дацько розповів, що гроші, які підприємство отримує від перепусток, надходять на спеціальний рахунок: їх буде використано на встановлення автоматичного боларду (дорожній блокувальник). Тож сподіваймося, що скоро цей ланцюг щезне, бо вже він потворно виглядає..

Також біля цього блокпосту люблять збиратися працівники Варти і їхні “збори” не без сарказму  обговорюють дрогобичанами: мовляв,  один “ланц” охороняють аж п’ять муніципалів 🙂

Що ще можна сказати про Варту? З нетерпінням чекаємо наступної прес-конференції та маємо надію, що робочі процеси вже будуть налагоджені на всі 100 відсотків і можна буде потішити дрогобичан реальними здобутками.

У іншому разі доведеться констатувати, що у Дрогобичі створили ще одну мало  потрібну організацію, яка ззовні видається дуже корисною та потрібною, а в дійсності –  без такої організації місто нічого не втратить. Навіть навпаки: вдасться зекономити наші з вами гроші.

Зрештою, поживемо – побачимо.

Олег ДЬОРКА, Медіа Дрогобиччина №8 (22) від 23 серпня

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *