Як у Дрогобичі комунальні підприємства Закони України порушують…Що приховують?

В принципі, попри провали і негаразди, Україна йде правильним шляхом. Сьогодні вам, якщо ви не пасивний мешканець, а будівничий свого міста і своєї країни, достатньо мережі Інтернет – щоб вникнути в те, куди і як витрачаються ваші кошти. Так-так, саме ваші. Бо, як наголосила колись видатна Маргарет Тетчер, немає ніяких державних грошей, є лише гроші платників податків.

Отож, як витрачаються ваші гроші і звідки ви можете черпати інформацію?

Передусім, це  Є-Data –   офіційний державний інформаційний портал у мережі Інтернет, на якому оприлюднюється інформація про використання публічних коштів та реалізується ідея прозорого бюджету згідно з Законом «Про відкритість використання публічних коштів».

Портал призначений для вільного та безоплатного задоволення публічного інтересу до інформації щодо контролю, утворення, розподілу та використання публічних коштів розпорядниками та одержувачами коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих бюджетів, органами Пенсійного фонду, підприємствами, а також фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування. Зараз він працює в тестовому режимі, втім це абсолютно не заважає шукати те, що вас цікавить.

Також це система ProZorro . Нагадаю, відповідно до Закону України від 25 грудня 2015 року № 922-VIII “Про публічні закупівлі”, протягом 2016 року всі державні закупівлі мають бути переведені в електронну систему ProZorro. Цей Закон установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. З 1 квітня 2016 року дія Закону “Про публічні закупівлі” вводиться  для центральних органів виконавчої влади та підприємств, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, а з 01 серпня 2016 року – на всіх інших закупівельників. Норми Закону застосовуються за умови, що вартість предмета закупівлі товарів та послуг дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт — 1,5мільйона гривень.

Отож, маємо в руках два хороших інструменти, з якими можна працювати. Щоправда, інша річ, що ці інструменти наразі не спішать використовувати місцеві чиновники. Чому? Про це можна лише здогадуватись.

Станом на сьогодні, 25 серпня, на офіційному сайті Дрогобицької міської ради у розділі трансакцій з системи ProZorro є лише чотири записи. Управління
капітального будівництва оголошувало торги на закупівлю прожектора, а Управління казначейської служби – на комп’ютери і принтер. Все. Таке враження, що більше ніхто нічого не купував…

Але ж ні! Відкриваємо е-Data – і опа! Трансакції на сотні тисяч та мільйони гривень!

Хтось заправляє картриджі за 100 грн, хтось за 300, а хтось проводить поточний ремонт і заправку за тисячу гривень. Це дрібниці в порівнянні з іншим.

Зокрема,  можемо побачити цікаві речі. Наприклад, ремонт плавального басейну у м.Дрогобич. Замовником робіт по великому басейну з допоміжними приміщенням в ДЮСШ є Управління капітального будівництва. Виконавцем – ТзОВ «Орбудсервіс». На ці роботи замовнику перераховано у серпні ц.р. 2млн.351тис.023 грн авансу (субвенція держбюджету) та 150 тис.грн.

Окремим проектом йде реконструкція малого плавального басейну. Там замовник робіт – відділ освіти Дрогобицької міськради. Він оплачує іншим підрядникам. Чий підрядник кращий, оперативніший і дешевший  про це поговоримо згодом. Зараз важливо інше – моніторити платежі і фіксувати їх.

Тож «йдемо» далі.

Цікаво, що на облаштування смітників (капітальний ремонт контейнерних майданчиків) Департамент міського господарства перерахував Комбінату міського господарства майже 81 тис.грн. Впринципі, зважаючи, що у сусідньому у Стебнику встановлення нового сучасного контейнерного майданчика обходиться у 22-27 тис.грн, то у Дрогобичі мали б з’явитися щонайменше 3 великих нових майданчики, або декілька капітально відремонтованих. Де вони? Скільки їх? Ще шукатимемо.

Цікаво також, що Комбінат міського господарства (у якому, плачуться чиновники, катастрофічно
бракує робочих рук) лише за липень на зарплати працівникам перерахував…193 тисячі гривень! Виникає логічне запитання: може з кількістю робочих рук проблема саме тому, що «хтось на надто великих зарплатах «сидить»?

Втім, все це – дрібниці.  Бо тут прийнамні платіжки є, з якими працювати і моніторити на наявність чи відсутність корупційної складової можна.

Проблема в іншому – «найприємнішим» став сюрприз від КП «Житлово-експлуатаційне об’єднання». Це підприємство публічно не провело цього місяця жодної трансакції! Ні запрлати працівників, ні жодні видаткові платежі – як от закупівля паливно-мастильних, будівельних матеріалів тощо. То що дивуватись,що мешканці міста,
які просять відремонтувати їх будинок, отримують банальні відписки від чиновників міськради (див. фото), – якщо ЖЕО, яке отримує за послуги, не веде жодної діяльності (а
вірніше, абсолютно її приховує)?

Аналогічно жодного платежу не зареєстровано від КП «Дрогобичтеплоенерго», КП «МВУЖКГ» Стебницької міськради, КП «Дрогобицька лазня». Лише 2 платежі від КП «Дрогобицький водоканал».

Звісно, це просто прекрасно, що тепер ми в он-лайн режимі бачимо,що уже здійснено 41 тис.грн. передоплати за реконструкцію майдану Шевченка у Дрогобичі – і зможемо слідкувати за цим питанням. Прекрасно, що знаємо вартість,яку у Дрогобичі заплатили а кам’яну сіль для промислового використання взимку (150 тис.грн).

Але в даному контексті можемо засвідчити й наступне: цілий ряд комунальних підприємств
Дрогобича працює з порушенням ЗУ «Про відкритість використання публічних коштів».

Якщо керівники КП заперечуватимуть мовляв, то їх господарська діяльність – не дуже довіряйте. Адже згідно Ст.1 цього Закону, публічні кошти – кошти державного бюджету, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів, кредитні ресурси, надані під державні та місцеві гарантії, кошти Національного банку України, державних банків, державних цільових фондів, Пенсійного фонду України (Пенсійний фонд), фондів загальнообов’язкового державного соціального
страхування, а також кошти суб’єктів господарювання державної і комунальної власності, отримані ними від їхньої господарської діяльності.

Ну і згідно зі Статтею 4 цього ЗУ, відповідальність за порушення вимог цього Закону несуть керівники розпорядників та одержувачів коштів державного і місцевих бюджетів, підприємств, органів Пенсійного фонду, а також фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування. Зазначені особи несуть відповідальність за такі порушення: неоприлюднення інформації відповідно до цього Закону; оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації;  несвоєчасне оприлюднення інформації.

Правовий механізм притягнення зазначених осіб до відповідальності та санкції за відповідні порушення визначені в Кодексі України про адміністративні правопорушення. Статтею 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлено, що не оприлюднення інформації, обов’язкове оприлюднення якої передбачено Законом України «Про відкритість використання публічних коштів» тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від 25 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а за повторне протягом року вчинення одного з порушень передбачених цією статтею – накладення штрафу на посадових осіб від 60 до 80 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від 20 до 30 годин.

Якщо у Вас запитають, чи це принципово і яку раптом суспільну шкоду завдано такими діями (бездіяльністю), запитайте натомість для чого стояв Майдан і чому досі триває війна? Якщо чиновники і посадовці вважають, що мають право порушувати закон і обмежувати виборене вами право на доступ до інформації щодо того, що ж коїться з Вашими податками – таким чиновникам і посадовцям, мабуть, не місце в якісно новій Україні. 

Марія Кульчицька