Туристи люблять Дрогобич! А ми?

До нас приїжджають інші люди, і бачать зовсім інше місто – унікальне, історично багате, яке захоплює і надихає

Про те, що древній Дрогобич має колосальний туристичний потенціал, у місті говорили давно. Але далі слів справа не заходила.

На щастя, зараз ситуацію намагаються зрушити «з мертвої точки». В місті створено Туристично-інформаційний центр (далі – ТІЦ), і є надія, що надалі справи із розвитком туризму в місті Котермака підуть вгору.

Про ТІЦ, його роботу, плани говоримо з керівником Ігорем Чавою. Молодий історик погодився взяти на себе завдання розвитку туризму в місті.

–          Коли ТІЦ було створено офіційно?

–          Офіційна реєстрація в держреєстратора відбулась 2 березня цього року.

Тобто, робота офіційно ведеться місяць.

–          А «неофіційно» скільки часу займаєтесь цією справою?

–          Якщо говорити особисто про мене,  то я понад півтора року співпрацював з відділом сім’ї, молоді, спорту та туризму, зокрема, з Юлією Терлецькою.
Була пропозиція щоп’ятниці проводити безкоштовно екскурсії на вежу Ратуші. Зголосився на це. Ми  спільно, разом також із Романом Щудло, розробили туристичний цікавий буклет щодо власне Ратуші і практично щоп’ятниці (за винятком форс-мажорних днів) проводили ці екскурсії. За цей час на вежу Ратуші піднялось щонайменше півтисячі людей. Це досить немало, що свідчить про те, що наша  вежа – цікавий туристичний об’єкт. До слова, цікавий і для самих дрогобичан, бо досі кожен другий з тих, з ким спілкуюся, ще там не бував, але має в планах потрапити.

Відтак, ми почали пропрацьовувати ще один туристичний напрямок – щодо цікавих архітектурних споруд міста, навколо яких уже легенди з’явились. Зрозуміли, що усе  те, що є цікавого в місті, можна рекламувати, і що місто на цьому може заробляти. Тож в листопаді минулого року виникла ідея створити Туристично-інформаційний центр, який якраз цим і займатиметься – інформуватиме, запрошуватиме, рекламуватиме Дрогобич. Тим паче, що Дрогобич має чим вразити. Туристи, які бували на вежі Ратуші, в унісон ділилися враженнями про те, що наше місто – дуже красиве, історично та архітектурно привабливе, яке  обов’язково потрібно відвідати. А ще казали, що наша вежа – можливо цікавіша за львівську – і своєю історією, і краєвидами.

Тож по суті з листопада минулого року я в цьому процесі. Працюю буквально з етапу створення структури – з часу, коли «паперова» робота щодо створення ТІЦу лише розпочиналася.

–          Станом на сьогоднішній день в ТІЦі працює троє людей: ви, бухгалтер та менеджер з промоції. Але фінансування ви досі не маєте. Воно не передбачене, чи в чому причина?

–          Фінансування передбачене. Але через усі бюрократичні процедури воно до сих пір, дійсно,  до нас не дійшло. Маю надію, що скоро таки дійде. Бо ж і щоб роботу робити (буклети, презентації, кампанії) – кошти хоч якісь потрібні. Чекаємо наразі. І робимо роботу. Бо любимо наше місто, живемо ним.

–          А коли особисто у вас з’явилась оця закоханість у Дрогобич?

–          Тоді, коли почав писати дисертацію про міжвоєнний Дрогобич. Саме під час написання дисертації зрозумів, яка тут надзвичайно цікава і непроста історія. Дізнався практично про кожен з цих будиночків, хто в них жив, як творилася тоді реальність. Це пройняло. І ось на основі цього, на ентузіазмі почав робити все від себе залежне, щоб історія міста була належно оцінена.

–          Давайте уявимо, що все буде нормально, фінансування «піде» і потреби в більшій чи меншій мірі, але таки будуть забезпечені відповідним ресурсом. Які стратегічні плани маєте?

–          Одне з найважливіших завдань – зробити дрогобицьку Ратушу візитівкою міста.
Якщо ж говорити про стратегію, то завдяки правильній, фаховій промоції міста хочемо збільшити туристичний потік в наше місто. Звідки ми його можемо взяти? В першу чергу, з курортних Трускавця та Східниці. Також – зі Львова.

Крім того, раніше відділом молоді, спорту і туризму була розроблена програма щодо туризму. Вона насправді дуже хороша, якісна. Найімовірніше, що її реалізацією займатимемося саме ми.

–          В чому вона полягає? Основні тези?

–          Це, зокрема, облаштування туристичних маршрутів і їх маркування. Щоб людина, яка з туристичною метою прибула у Дрогобич, приходила передусім в ТІЦ, отримувала карту, могла за цією картою зорієнтуватись щодо маршруту і відвідати все, що їй цікаво. Але для цього також, поза сумнівом, потрібні вказівники, які орієнтуватимуть куди і як потрапити.

Крім того, маємо колосальний потенціал, який несуть у собі сакральні споруди. Маємо три унікальні об’єкти: це костел  св. Бартоломея,  внесена до спадщини ЮНЕСКО – церква св. Юра а також  найбільша у східній Європі хоральна синагога.

Окремої уваги потребує наш музей. Повірте, більшість із нас не до кінця усвідомлюють які унікальне речі, яке багатство з історії міста там збережено.  Також на меті маємо зробити так, щоб кожен дрогобичанин – і корінний, і приїжджий – бодай трішки, але таки знав історію нашого міста. Адже усі ми є рекламою! І якщо кожен знатиме історію свого міста, його цікавинки, переваги, принади – то місто матиме успіх. Часто чую: а що тут показувати, тут одні руїни. Так, згідний, і руїни є. Але! До нас приїжджають гості котрі бачать зовсім інше місто – унікальне, історично багате, що захоплює і надихає. Вони починають любити Дрогобич! А ми? От коли усі ми навчимося хоча б трішки любити рідне місто, дуже швидко стануться найнеймовірніші зміни.

Перший рік роботи – найважчий. Бо маємо закласти добрий фундамент. На наші плечі випав цей процес. Але маємо це також за честь і будемо старатися працювати на максимум.

–          Що домовлено щодо промоції міста уже зараз?

–          Ми працюємо у багатьох різних напрямках. Коли будуть чіткі очевидні результати – будемо про них говорити.

Паралельно, уже домовлено про щотижневий візит туристів  з Трускавця.

Вони відвідуватимуть відділи музею та підніматимуться на вежу Ратуші.

Крім того, у Львові говорили про те, що місто Лева окрім поїздок у Жовкву, пропонуватиме туристам поїздку у Дрогобич. До речі, у Львові наголосили: направляти  людей в наше місто хотіли. Але, оскільки не було такого центру, який тут, на місці, ними б заопікувався, не ризикували. Адже якщо направляють туристів «кудись» – мають бути певні, що там їм дадуть карту, поінформують де можна переночувати, поїсти, і в разі потреби – скоординують для надання медичної чи іншої допомоги. Ми над цим працюємо.

Працюємо також над створенням сайту – аби він був максимально корисний, доступний і цікавий. Уже розроблений маршрут по Івану Франку, над яким працював фахівець з історичного факультету ДДПУ ім. Івана Франка. Паралельно зараз на етапі завершення маршрут по Бруно Шульцу, а також загальна оглядова екскурсія по Дрогобичу.

Якщо у перший рік ми зможемо усе це зреалізувати – вважатиму це за нашу маленьку перемогу.

А вже в подальшому будемо розвиватися , щодо інших туристичних маршрутів чи напрямків.

–          А якщо коротко про перші напрацювання безпосередньо в місті?

–          З 12 лютого до нинішнього дня вежу Ратуші відвідали близько 600 осіб. Наразі це не на комерційній основі, просто пізнавальні екскурсії. Поясню чому: ми розробляємо відповідну облікову базу, квитки, також маємо облаштувати вежу Ратуші відповідно до усіх норм безпеки.

Спільно з іншими ТІЦами регіону розроблено туристичний флаєр, який презентувався в Києві на Міжнародному форумі туризму, і в якому, зокрема, є цікава інформація про м. Дрогобич, його сакральні та адміністративні будівлі.

Дворик Ратуші має стати місцем цікавого культурного життя. І кроки уже зроблено.

Зокрема, 26 березня спільно з театром «Альтер» ми провели перформанс під назвою «На годину ближче». Це було своєрідне театралізоване шоу, в якому «альтерівці» показали дуже цікаву програму. Взагалі, з театром «Альтер» у нас хороші стосунки. Ці талановиті люди додають місту його історичного шарму. Їх перформанси, поза сумнівом, повинні зайняти свою унікальну туристичну принадну нішу.

На початку квітня у дворику Ратуші було проведено захід, присвячений Грицьку Чубаю. Молодь з Інституту суспільних ініціатив відзначила особливу атмосферу цього заходу саме в цьому місці.

Також промоційну інформацію про Дрогобич, екскурсії містом розміщено в громадському транспорті регіону. Адже і місцеві мешканці мають право і повинні знати про туристичні принади міста, відвідувати їх.

Працюємо також над тим, щоб до розробки бренду, логотипу, слогану міста запросити саме спеціалістів, майстрів своєї справи. Бо фахівець – це фахівець!

Дуже багато зараз ведеться організаційної роботи, без якої ТІЦ, як структура, працювати не може.

Окремо хочу висловити подяку пану Адаму Хлопеку, який нам передав в тимчасове користування два комп’ютери, завдяки чому маємо на чому працювати. Адже фактично робота ведеться понад три місяці, коштів наразі досі немає, техніку придбати не маємо змоги, тож фізично цю роботу без комп’ютерів ми виконувати не змогли б. Наперед скажу, що в дворику Ратуші відбуватиметься один із заходів, що проходитимуть в межах фестивалю Бруно Шульца.

–          Як і в кожній роботі, тут, як бачимо, є свої мінуси. Принаймні, наразі. Але, попри них, настрій оптимістичний?

–          Так. Бо люблю це місто. Тим паче, що одним з ініціаторів створення ТІЦу був саме міський голова, який любить Дрогобич, живе ним. А тягнеться усе через бюрократію. Втім, рано чи пізно, але процедура таки буде закінчена і все стане на свої місця. 

Марія Кульчицька, Медіа Дрогобиччина, №2