Карпати – на що вказують «зірки»

Насправді, дана стаття не про астрологію, а про речі, які чуємо часто але, впевнений, усвідомлюємо їх, як абстракцію.  Отож це чергова публікація спільного з туристичним порталом karpatytur.info проекту, про те, як організувати відпочинок у Карпатах.  Ще не так давно також не мав ані найменшого уявлення про те, що обіцяють зірки на готелях. Десь по телебаченню говорили, що п’ять зірок – це круто. Але в чому полягає це «круто» так і не вдалося зрозуміти. Навіть, що сильно дивує, не завжди власники чи представники готелів з зірками можуть чітко роз’яснити звідкіля взялися у них ці елементи, і що вони означають.

 Так от для читачів drogmedia.net.ua та порталу karpatytur.info, а також для всіх, хто мріє і планує відпочити в Карпатах, було вирішено написати публікацію про  це «астономічне» явище. Чесно кажучи, занурення в цей світ готельного комфорту дозволило розвіяти багато легенд і очікувань щодо зірковості закладів відпочинку.

 

Що спільного між українськими, європейськими та іншими світовими «зірками»?

Спільним  мабуть є тільки порядок маркування готелів 1-2 зірки – «поганий» сервіс, 5 зірок – крутий сервіс. На цьому і усі подібності. Ось тут власне розвіюється перший міф про очікування від зіркових готелів. Пригадую, минулого року наш друг телевізійний режисер з кіностудії Провінція – Олег Бачинський повернувся з відпочинку в Карпатах. Його поїздка здійснювалася за нашою рекомендацією. І одразу з порогу почав нам з іронією розповідати, що в готелі не витримані ніякі нормативи. Побувавши кілька разів в Європі, очікування Олега щодо сервісу просто приголомшили. І  десь частково він мав рацію. Дійсно, розчарування відвідає кожного, хто свої очікування будує на порівнянні європейського сервісу з українською. В чому ж причина?

Виявляється, в світі не існує єдиної системи стандартизації готелів. Кожна країна сама для себе формує систему «зоряної» стандартизації, очевидно, спираючись на можливості готельної індустрії та умов, в яких ті працюють. Тому 5 зірок можуть пропонувати зовсім відмінні умови комфорту в різних країнах. Десь вони занадто суворі, а десь демократичні і лояльні. Хоча загалом в світі при формуванні національних систем стандартизації готелів  беруть за зразок два провідних стандарти: індійський (бальна система) і Європейський (зоряна система).

 

Хто законодавець зоряної моди

  Очевидно для України ближчою є все-таки Європейська система,  і вже сьогодні спостерігаємо намагання дотримуватися її в вітчизняній індустрії туризму. А взагалі виникла «зоряна» система у Франції. Розповідають, що критерій щодо отримання зірок там понад 200. Туди входить: обладнання, площа номерів, елементи комфорту, кваліфікація персоналу і т.д. Однак, вже в сусідніх країнах даний стандарт істотно відрізняється. Найбільш конкретною є система зоряної стандартизації в Британії, на яку спираються багато країн. Вона виглядає приблизно так: 

  • 1 зірка – бюджетний готель, який найчастіше розміщується в центрі міста і має мінімум зручностей
  • 2 зірки – готель туристичного класу. Такі готелі вже мають ресторан і бар.
  • 3 зірки – готель середнього класу з досить високим рівнем обслуговування
  • 4 зірки – готель першого класу, який характеризується високою якістю проживання і високим рівнем обслуговування
  • 5 зірок – готель вищої категорії, в якому проживання та обслуговування відповідають екстра-класу

 

Як отримують зірки.

Для того щоб той чи інший готель міг похвалитися зоряним статусом, він повинен пройти певну процедуру сертифікації. Вона передбачає перевірку певними компетентними органами, за результатами якої видається або не видається сертифікат на присвоєння зірок. Такими структурами можуть бути уповноважені державні організації, або недержавні організації з високим авторитетом і рівнем довіри. Зараз в Україні таким уповноваженим органом  є Державне агентство України з туризму та курортів.

 

Що “обіцяють” відпочивальникам українські зірки.

Перш за все, зауважимо, що вимоги щодо зірковості готелю в Україні регулярно змінюються. Остання радикальна зміна відбулася в 2004 році, коли українські вимоги утвердилися відповідним нормативним документом Держстандарту. У ньому передбачено понад 70 пунктів вимог зірковості готельних закладів. Тому спробуємо коротко розглянути, на що варто сподіватися туристам, потрапивши в карпатські зіркові готелі, а також на які характерні риси варто звертати увагу, щоб зрозуміти чи відповідає готель заявленим критеріям чи ні.

 

Готель – 1 зірка.

Такі готелі пропонують мінімальний комфорт. У більшості випадків вони не передбачають наявності ресторанів або барів. Туалет на поверсі і максимум один на 5 номерів. На поверсі мінімум дві ванні кімнати. Також на поверсі телевізор і холодильник. Площа стандартного одномісного або двомісного номера повинна становити не менше 8-10 кв.м. У номері повинні бути шкафчик, стільці, вішалка, дзеркало, радіо. Зміна білизни відбувається кожні 5 днів, а рушників – кожні 3 дні.

 

Готель – 2 зірки.

Подібний заклад, як і однозірковий готель, проте на його базі вже функціонує бар або міні-ресторан. Можливі варіанти замовлення харчування. Є хімчистка, і білизну міняють вже кожні 3 дні.

 

Готель – 3 зірки.

Тут вже варто розраховувати на присутність в кожному номері ванної кімнати телевізора, холодильника, кондекціонера. Зміна рушників повинна відбуватися щодня. На території готелю має бути парковка з охороною, заклади побуту (перукарня, салон краси і т.д.) бізнес-центр, каси бронювання квитків та пункти обміну валют. Персонал готелю має бути одягнений в фірмовий одяг, що вказує на його статус і спеціалізацію.

 

Готель – 4 зірки.

У номерах з’являються додаткові атрибути: телефон, фен, шампунь, гель у ванній. Двері в кожен номер мають підвищену систему захисту. Рушники змінюються щодня і на кожного жителя їх повинно припадати не менше п’яти. Існує система подачі сніданків в номер. На території готелю можуть бути розташовані салони краси, спортивно-оздоровчі центри, також існує можливість оренди авто. На вході повинна бути світлова вивіска і вас має зустрічати швейцар.

 

Готель – 5 зірок.

Фактично те ж, що і чотиризірковий готель, проте всі послуги надаються на набагато вищому рівні.

 

Українські зіркові реалії.

До цього моменту ми розповідали «як має бути». Тепер логічне запитання: «а як є насправді». Станом на 2011 рік в Україні тільки 5% готелів відповідали зоряним стандартам. Радикально ситуація змінилася напередодні Євро 2012, коли готелі зобов’язали пройти сертифікацію відповідності Європейським зіркам. Насправді ж така подвійна стандартизація лише ускладнила потенційним туристам вибір готельного закладу. Також ускладнює ситуацію наявність великої кількості готелей, які самостійно «нагородили» себе зірками, без відповідної атестації та наявного сертифіката. Тому українські реалії виглядають спецефічно: при існуванні досить таки строгого вітчизняного зоряного готельного стандарту – фактично відсутнє те, що можна тим стандартом сертифікувати. Тому при виборі готельного відпочинку в Карпатах рекомендуємо наступне:

  • Менше звертати увагу на зірковість готелів, оскільки таких мало і не скрізь вони є.
  • Не будуйте надмірні очікування від якості обслуговування в обраному «зірковому» готелі, оскільки українська система зіркових стандартів відрізняється від європейських чи американських
  • Якщо все ж ви вибрали готель через кількість зірок – поцікавтеся у його представників за якою системою вони отримали сертифікат і взагалі чи є такий в наявності.
  • Віддавайте перевагу під час вибору готелю візуальній картинці, відгуками в Інтернеті і розповідям знайомих, які вже побували в цьому готелі.
  • Також варто розуміти той факт, що в кризу готелі навіть з реальною зірковістю не зажди здатні витримати усі вимоги.

 

Як висновок, забуваємо про зірки, які в сучасних українських реаліях є сигналом перестороги, а не якості. Та все ж залишаємось оптимістами з вірою, що  зірки ще попереду, адже туристичний ринок України та карпатського регіону рік за роком набирає обертів, і конкуренція змушує власників готелів, садиб та інших форм відпочинку прагнути дотримуватися стандартів, щоб не опинитися за бортом уваги потенційних відпочивальників.

 

Ярослав Баран

Спеціально для www.karpatytur.info та www.drogmedia.net.ua

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *