Понерла і гроші

Чому замість того, щоб усувати причину негативного впливу на довкілля, ми нашвиду зализуємо рани? Чому при виконанні державних замовлень якість не завжди відповідає ціні? Історія берегоукріплення на вулиці В. Симоненка в Бориславі виявилась саме такою – непродуманою, халатною. Описуємо події в хронологічній послідовності.

Повінь

23-27 липня 2008 року унаслідок численних опадів річка Понерла «забрала» частину берега вулиці В.Симоненка, частково захопивши проїзну дорогу. Частина забраного берега була укріплена 7-річними вербами. Як виявилось, вік дерев був менший за кількість та силу водної стихії. Мешканка вулиці пані Любов каже: «Я тут живу 60 з лишнім літ. То колись була мілка і чиста річка. Береги були пологі і неглибокі. Потихеньку річка заглиблювала дно – через те, що ліс рубають. А ше – сусіди з протилежного берега собі розширили ділянки, засипавши берег землею, під кутом майже 90 градусів. То ж не можна втручатись в природній плин ріки: вона жива і має мати куди розлитись на випадок дощів».
Про небезпеку втручання в хід русла річки говорять і екологи. Як і про те, що між вирубкою Карпат і повенями є причинно-наслідковий зв’язок.

 

9 років

Ширина дороги дозволяла проїхати лише легковій машині. «Машина швидкої допомоги розверталась перед обвалом. Будівельні матеріали возили причепом. Ми тільки молились, щоб не сталось на вулиці пожежі, – згадує інша мешканка, пані Надія. – Листи в міську раду писали. Відповідали, що немає коштів, але нашу ситуацію тримають на контролі».

2016

За словами містян, допомогли особисті знайомства, але це, кажуть, «не для інтерв’ю». Так чи ні, але восени 2016 року Департамент екології та природних ресурсів ЛОДА затверджує проект «Будівництво берегоукріплення р. Понерла в районі вул. Симоненка в м. Бориславі Львівської області». Згідно з наданою департаментом інформацією, заплановано було фінансування з фонду охорони навколишнього природного середовища обласного бюджету у сумі 295 тис. грн. Фактично було профінансовано 256 тис. грн. Дата надання субвенції – 13.12.2016. Наступного дня між відділом житлово-комунального господарства та будівництва БМР та ПП «Дрогобич-Автотранс» було укладено договір, згідно з яким фірма зобов’язувалась виконати роботи за 271 тис 719 грн з 1 по 31 грудня. Роботи виконувала підрядна організація. Проект передбачав розширення проїзду та берегоукріплення габіонами – просторовою сітчастою коробчатою конструкцією, яка заповнена природним каменем.
ПП «Дрогобич-Автотранс» зареєстроване в Бориславі. Серед його численних видів діяльності КВЕДу, що включає будівництво гідротехнічних споруд, немає. Власники фірми – Щербанік Михайло Михайлович та Щербанік Любов Антонівна. У 2016 році Щербанік Михайло займав посаду директора КП «Еко-місто» Бориславської МР. «Роботи виконували працівники Еко-місто, – говорять пан Мирослав. – І техніка була їхня, з відповідним знаком розпізнання. Вони тоді недостатньо углибили дно протилежного берега. І кут накладання габіонних сіток зробили недостатньо пологим. Ще й нічим не закріпили. Тому, на мою думку, конструкція й посипалась».

2019

Вересневі дощі спричинили повноводдя Понерли, тож частина конструкції обвалилась в річку. Як повідомляють у Бориславській міській раді, відповідно до укладеною підрядною організацією угоди, підрядник гарантує якість та нормальну експлуатацію встановлених ним конструкцій, виконаних робіт терміном на 5 років. Директор ПП «Дрогобич-Автотранс» каже, що роботи виконували працівники ПП «Дрогобич-Автотранс»: «Комісія міської ради склала акт обстеження, в якому виявила, що причиною обвалу габіонів стало підмивання грунту дощами зверху. Отже вини виконавців немає».
Начальник управління житлово-комунального господарства та енергозбереження БМР Олег Левицький каже: «Якби простір між габіонами і берегом засипали твердими породами, обвалу могло б не статись. Але в проекті було вказано «грунт». Кут викладання габіонів був дотриманий:15-20⁰, тому причиною обвалу було вимивання того самого грунту дощем. В угоді між відділом і ПП «Дрогобич-Автотранс» вказано, що при форс-мажорних ситуаціях підрядник не несе відповідальності за порушення конструкції. Берегоукріплення на вул. Симоненка вимагає демонтажу і повторного монтажу. Зараз проект знаходиться на стадії розроблення проектно-кошторисної документації. Здійснюватиметься він за кошти міста».

Юлія Гасій

Газета “Медіа Дрогобиччина”, № 9 (56)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *