Пекельна дорога

 

В кінці листопада депутати Бориславської міської ради не виправдали останню надію Служби Автомобільних Доріг на втілення у 2019 році проекту з будівництва нової ділянки автомобільної дороги державного значення Трускавець-Дрогобич. Дорога мала би проходити від автошляху Пісочна-Східниця (Т-14-02) – місця зустрічі доріг зі Львова, Трускавця та Дрогобича) – навпростець через с. Модричі до озера на автодорозі Трускавець-Борислав.

Нинішня дорога несе небезпеку обвалу: щедра на вологість земля та довга історія видобутку тут солі стали причиною утворення підземних порожнин – карстів. Які й стали причиною утворення провалля на шахтному полі рудника №2 Стебницького гірничо-хімічного підприємства «Полімінерал» 30 вересня 2017 р.

Найнебезпечніші ділянки на сьогодні – готель «Візит» та дорога Дрогобич-Трускавець на ділянці її перетину двома лініями електропередач 110 кВ та 220 кВ, – каже старший науковий співробітник Інституту «Гірхімпром», кандидат геологічних наук Василь Дяків. – Проте такого масштабного обвалу як 30 вересня 2017 р. не буде. Пустоти на 80 % наповнені водою, яка має тримати соляні та надсоляні верстви над ними. До повного затоплення усіх пустот – від двох до чотирьох років. Оскільки карсти під дорогою тут не такі довгі, якими вони були над великим проваллям, то на цій ділянці задовго до провалу може трапитись просідання дорожнього покриття із вертикальними зміщенням. Тобто провал на дорозі раптовим не буде. Але до нього ми не готові”.

Пошкодження асфальтного покриття на ділянці автотраси поблизу готелю “Візит” у вигляді тріщин видно неозброєним оком та відчутно неозброєним колесом. За рік часу тріщини збільшились в розмірі і кількості. Задля уникнення жертв при можливому обвалі дороги, при в’їзді на неї з боку с. Солець та перед поворотом на базу відпочинку “Козацький хутір” було встановлено шлагбауми… за допомогою цементу і дерев’яних підпор. Шлагбауми приводяться в дію механічним шляхом. Оперативно, якщо закривальник шлагбаума є на робочому місці. Бо ми його там не застали.

 

Затяжна хронологія проектування

Про необхідність будувати об’їзну дорогу почали говорити ще в жовтні 2017 року.

19 квітня 2018 р. у першого заступника голови райдержадміністрації Віталія Скоропада відбулася робоча нарада за участю представників Служби автомобільних доріг (далі – САД) області, проектної фірми ТОВ «Сінк плюс міжнародна інжинірингова і консалтингова компанія», Модрицького сільського голови Мирона Флюнта, керівників СГХП «Полімінерал», управління Держгеокадастру та інших. САД представила карту-схему території, через яку пролягатиме нова дорога. Присутні на нараді узгодили деталі, обговорили та погодили карту.

18 травня 2018 р. САД у Львівській області подає проектну документацію з будівництва нової ділянки автомобільної дороги державного значення у Державне підприємство «Укрдержбудекспертиза». Довжина запроектованої ділянки – 3,9 км. Вона включає міст і дві транспортні розв’язки. Частково нова дорога мала накладатись на ділянки лісових доріг, частково – прокладатись «з нуля». Попри землі колишньої військової частини та через землі Дрогобицького лісництва. Виходити траса мала б на дорогу Трускавець-Борислав навпроти Трускавецького озера (біля скульптури Божої Матері).

Проте процедура відчуження землі ІІ санітарної зони лісів складна, дороговартісна та затяжна. Її треба проводити через постанову Кабінету Міністрів, що займе якнайменше півроку. Тож проектанти змінюють проект – зміщують частину дороги на 500 м. на схід у бік Трускавця. Власне, через землі Бориславської міської ради.

 

Хто блокує проект?

Ділянка, площею 12 га., через яку САД планувала прокласти дорогу, від кінця 2016 року перебуває в оренді ТОВ «Аквілон фінанс». З них 2 га орендованої землі знаходиться на землях Модрицької селищної ради.

У зв’язку з цим 7 червня  2018 р. на сесії БМР депутати ухвалили рішення про довільний поділ цієї ділянки землі на дві частини: під дорогу та для продовження оренди. Наступний крок до відведення землі під дорогу мав би бути з боку орендаря «Аквілонг фінанс». Проте компанія не спішить надавати згоди на поділ на 2 частини. Хоче дрібнішого поділу – на 7 частин.

29 листопада депутати ідею дозволити “Аквілонг фінанс” розробити проект на більш дрібний перерозподіл землі не підтримали: звучали думки про те, що перерозподіл може призвести до подальшого продажу землі, тож місто втратить надходження від оренди.

У 2016 р. товариство заплатило в казну міста за її оренду 42 тис. грн. У 2017 р. – 106 грн. У 2018 – 354 тис. грн., – про це йшлось на сесії БМР. Це в 4 рази менше за суму, обумовлену в договорі про оренду. Чому? Після підписання договору про оренду, “Аквілонг фінанс” розпочало судову справу щодо порушення БМР кадастрового зонування і… виграло її.

Начальник управління комунальної власності, земельних відносин та архітектури Бориславської міської ради Ірина Дмитрівна Клонцак роз’яснила: буде ця ділянка поділена на дві чи більше частин – землі всеодно залишаться у власності БМР. А щоб розірвати з ними угоду про оренду та розпоряджатись землею на власний розсуд – мають бути підстави. Виходить, доля дороги – в руках “Аквілонг фінанс”? Класифікація цієї земельної ділянки – «для будівництва і обслуговування об’єкту туристичної структури та закладів громадського харчування». Автотраса, що буде проходити впритул до туристичних об’єктів – не найкраща атракція для туристів.

 

Позиція САД

Представник САД Юрій Яблонський на сесії 29 листопада не зміг переконати депутатів відмовитись від надходжень в бюджет за оренду заради безпеки мешканців Борислава та сусідніх населених пунктів. На його думку, САД стала заручницею фінансово-правових непорозумінь Бориславської міськради та “Аквілонг фінанс”.

Ми вирішили уточнити в п. Яблонського, чи обрана ділянка є безпечною для будівництва дороги? – Є. Аргумент: “В іншому разі проект не пройшов би практично усі перевірки, зауваження експертів та корегування Держінспекції”. Про ймовірні порожнини під проектованою дорогою п. Яблонський нічого не прокоментував. Окрім того, що “САД відповідальна лише за проведення робіт з прокладання доріг. За дослідження землі вглиб відповідальний проектант. З проектантом я бачився лише один раз. Тому про порожнини нічого не знаю”, – каже Ю. Яблонський. А також сподівається на те, що у 2019 році САД вдасться отримати фінансування на будівництво об’їзної дороги. І жодні корисливі мотиви таких “українців” як бориславські депутати не будуть для цього перепоною. Адже це все-таки 270 млн. грн!

 

Науковці висловили недовіру проекту

«Вибрана траса – найгірша з усіх можливих і більш небезпечна, ніж наявна», – висловлювали недовіру цьому проекту експерти на засіданні робочої групи при Львівській облдержадмістрації з розслідування обвалу, який утворився внаслідок діяльності ПАТ Стебницьке ГХП «Полімінерал» 7 червня 2018 р. Відеофіксацію засідання виклав на своїй сторінці у Facebook член робочої групи, старший науковий співробітник Інституту «Гірхімпром», кандидат геологічних наук Василь Дяків.

Чому? Ділянка, яку обрала САД, знаходиться в зоні карсту. Поклади солі, що пролягають в пластах землі, розмиваються річкою Вишниця та водою з озера «Козацький хутір». На їхньому місці утворюються пустоти – карсти. Звідси – обвали землі біля с. Модричі наприкінці 2017 року. Для порівняння: під сучасною дорогою пустоти знаходяться на глибині 90 м.

Тож якщо дотримуватись проекту, у разі наявності під дорогою пустот, їх треба буде попередньо засипати. Для цього – дослідити локацію і об’єми, скласти техніко-економічне обґрунтування та вибрати найбільш оптимальний варіант. Другий варіант, який був озвучений – укріпити нинішню дорогу, що було б в рази дешевше і безпечніше.

На засіданні звучала інформація, що проектування не відбувалось відповідно до вимог на закарстованій території. Зокрема, проектна компанія в кількох місцях свердлила ділянку під нову дорогу на глибину лише 25 м., тоді як солі закладені на глибині 40-50 м.

Геофізичні вишукування проводив Івано-Франківський інститут досліджень, – пояснює представник САД Юрій Яблонський. А відповідає за це – проектант.

Хто проектанти?

Проектно-кошторисну документацію на нову дорогу розробляло ТОВ «Сінк плюс міжнародна інжинірингова і консалтингова компанія» на замовлення Служби Автомобільних Доріг. Без проведення тендеру. Ціна земельних та проектних робіт – півтора млн. грн.

ТОВ «Сінк плюс» зареєстроване  06 березня 2017 в одній з квартир київської багатоповерхівки. Одноосібний засновник «Сінк плюс» – Ігор Михайлович Завійський. Як раніше повідомляла «Медіа Дрогобиччина», з 2000 по 2002 та з 2008 по 2010 роки він працював керівником Служби автомобільних доріг у Львівській області. На цю посаду був призначений за керівництва «регіонала» Володимира Демішкана. Ігор Завійський також кілька разів займав посаду заступника Володимира Демішкана у САД України – у 2000-2005 роках, а також у 2010 році.

Відкритим залишається питання: у який спосіб «Сінк плюс» виробляли проектну документацію, не маючи повністю відведеної землі? І чи є інші напрямки об’їзної дороги Дрогобич-Трускавець? Щоб не поміж карстами…

 

Юлія Гасій

Медіа Дрогобиччина, № 17 (47)

 

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *