Чи “переможуть” допорогові закупівлі на Дрогобиччині?

Нещодавно Дрогобицька міська рада та ГО «Центр громадського моніторингу та досліджень» підписали меморандум про підвищення рівня прозорості, ефективності та контролю під час здійснення публічних закупівель. У межах співпраці Центр громадського моніторингу надаватиме Дрогобичу допомогу для належної організації публічних допорогових закупівель. Така ж співпраця налагоджується з міськими радами Стрия, Трускавця та Борислава. Співпраця з містами Дрогобиччини відбувається в межах реалізації проекту “Боротьба з корупцією та запровадження реформ на регіональному рівні”.

Про це поговоримо з Мирославом Сімкою, головою правління ГО «Центр громадського моніторингу та досліджень».

– Що саме Ви хочете розвинути в Дрогобичі та інших містах нашого регіону?

 Мова йде про допорогові закупівлі. Також ми говоримо про бюджет участі, тобто громадський бюджет, впровадження механізму електронних петиції і т. ін. Це стосується тих міст, де це ще нереалізовано. Але на Дрогобиччині, найперше, працюватимемо над допороговими закупівлями.

– Дрогобич, Трускавець, Борислав. Який стан справ з допороговими закупівлями у цих містах? Чи проводили Ви аналітику?

– Так, звісно, аналітику ми проводили. 

Ситуація у цих містах приблизно однакова. У жодному з них система допорогових закупівель не працює на належному рівні. Приблизно лише 3-8 % від усіх закупівель розпорядники публічних коштів проводять в допороговому сегменті. Мова йде про витрати у розмірі менше, ніж 1,5 мільйонів гривень на роботи та 200 тисяч на закупівлю товарів та послуг.

Які ризики криються в тому, що розпорядники бюджетних коштів ігнорують допорогові закупівлі? Чи можна говорити про корупційну складову?

– Яка головна мета наших активностей щодо впровадження допорогових процедур на Дрогобиччині?! Відповідаю: потрібно забезпечити вільний доступ ринку, тобто конкурентному ринковому середовищу до того сегменту бюджетних коштів, який є захований від конкурентної процедури, що забезпечується системою “Прозоро”.

Чи присутні корупційна складова в системах, де не використовуються допорогові закупівлі?! Не хочеться стверджувати на 100%, але те, що тут присутній певний елемент кумівства та домовленостей – це, звичайно, факт. Велика ймовірність, що договори на 1,4 мільйони, 1,2 мільйони, 1,3 мільйони розподіляються в “ручному” режимі.

– А як розпорядники бюджетних коштів пояснюють використання такого “ручного” режиму?

 

 

– Кожен з розпорядників коштів це виправдовує інакше. Хтось каже, що треба стимулювати місцевих підприємців чи підприємства. Або ж терміново треба було виконати певні роботи, а з виконавців нікого не було. І на процедуру треба було затратити трохи часу. В Трускавці, наприклад, переконують, що використання “ручного” режиму це піклування про місцевого підприємця і наповнення місцевого бюджету..

Який би не був мотив, але так чи інакше, ці кошти потрапляють до знайомих, до кумів, сватів, братів, одногрупників тощо А це погано. З цим треба боротися!

– Що може допомогти сформувати оптимальну ціну для товару чи послуги?

 

 

Наприклад, сторони погодили ціну ремонту дороги в в сумі 1 млн. 400 тис. Хороша сума, мабуть. А що робити, якщо такий ремонт коштує 400 тис.?! Така його ринкова вартість.

Ціни повинні диктувати відкритий ринок. І ціна має формуватися конкурсним шляхом. Тоді й ми знатимемо, що і скільки, насправді, коштує. Ринок сам сформує ціни, реальні, а не такі, які можуть народитися в головах чиновників.

Ми сподіваємося, що після провадження реальних змін у сферу допорогових закупівель до процесу використання бюджетних коштів буде залучено справжній бізнес. Багато підприємців просто звикли, що ці суми розподіляються виключно в ручному режимі. Багато з підприємців та підприємств навіть не знають про існування замовлень, якщо ти, звісно, не маєш когось “зі своїх” при посаді в міській раді. Ось тоді до цих коштів є доступ. Тому наше завдання – зробити цей процес максимально публічним. Якщо хтось каже: немає альтернативи цьому підприємству і міська рада, наприклад, укладає угоду лише з ним – я не заперечую, таке може бути, але хай ця закупівля відбудеться прозоро та чесно.

– Чи легко доносити інформацію владі про таку реформу?

 

 

– Ми добре налагодили співпрацю з облдержадміністрацією, з Олегом Синюткою. Це дозволяє нам мати потужну публічну платформу для висвітлення роботи, адже ми постійно відвідуємо відповідні обласні наради, де присутні міські голови і там маємо можливість розповідати про допорогові закупівлі: що добре, що погано, від чого треба відмовитися, як треба рухатися і т. ін.

Зрозуміло, що в середині управлінської номенклатури міських рад, ніхто не хоче на себе брати додаткових зобов’язань. Це стосується і сфери допорогових закупівель. Однак частина міських голів, заступників вже зрозуміли, що впровадження таких інструментів може мати хороші іміджеві дивіденди. Це добра справа для іміджу політика та міста.

Ми налагодили стосунки з Дрогобичем. В Бориславі була лише одна зустріч і тренінг, але сподіваємося, що розвиток стосунків дасть свої плоди. У Трускавці цікава ситуація – там переконані, що відмовляючись від допорогових закупівель на роботи, захищають інтереси бізнесу Трускавця. Наразі ми домовилися з Трускавцем про спільну роботу в частині моніторингу. Підозрюю, що у Трускавці влада просто не має вичерпної інформації щодо ситуації з закупівлями. Там вважають, що всі роботи в місті виконують виключно трускавецькі фірми, але це не зовсім так. Ми це вже перевірили.

– Що отримає конкретний мешканець Дрогобича, Борислава, Трускавця від впровадження допорогових закупівель? Чи стане більше грошей, менше корупції?..

 

 

– Економія. За нашими аналітичними даними середній показник економії складає 12-13%. Тобто з кожного мільйона гривень приблизно 120 тис-130 тис грн.  Вважаємо, що якісне впровадження допорогових закупівель стане каталізатором активності ринкового середовища, стане імпульсом для розвитку. Доступ до бюджетних коштів, отримають чесні підприємці – ті, які вважали, що отримати замовлення у міської ради на виконання певних робіт чи закупівлі товарів можна лише через зв’язки і домовленості. Ми хочемо дати цим людям можливість спробувати попрацювати з бюджетом і зламати стереотипи.

У Трускавці для підприємців ми будемо проводити тренінг для того, щоб показати – ось є  бюджетні кошти. З ними, можливо, працювати не надто легко, але спробувати варто.

Іміджево. Ми вважаємо це кроком до прозорості. Громада має знати, куди витрачаються кошти.

Якісне впровадження допорогових закупівель – важливий антикорупційний запобіжник.

         І так, звісно, грошей справді стане більше…

 

Розмовляв Олег Дьорка

Медіа Дрогобиччина №5 (35) від 16 березня

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *