Як правильно подати звернення щодо поганого стану доріг


Вважаєте що знаєте, яку ділянку дороги треба відремонтувати першочергово?  Скористайтесь open data. Хоча б тому, що спільна програма президента України та Кабміну “Велике будівництво” – п’ятирічна.  Лише у 2020-му на неї було витрачено майже $ 4,6 млрд.

Та чи можемо ми проконтролювати, куди саме вони були витрачені?

Відкриті дані можуть допомогти кожному з нас впливати на процес будівництва дороги: визначати ділянку для ремонту, контролювати вибір підрядника, його роботу, використання коштів. Про це йдеться в проєкті USAID/UK aid “Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах / TAPAS”

Етап 1. Планування ремонту

Насамперед треба визначити назву дороги з “проблемною” ділянкою (у цьому допоможе інтернет-мапа або дорожній геокалькулятор) та її балансоутримувача. За межами населених пунктів це дороги державного значення (М, Н, Р, Т), які перебувають на балансі Служб автомобільних доріг в областях, або дороги місцевого значення, що перебувають на балансі облдержадміністрацій. Вулиці та дороги комунальної власності у населених пунктах зазвичай перебувають на балансі міськрад.

Далі треба оцінити пошкодження дорожнього покриття і подати звернення з проханням виконати дорожні роботи.

Якщо це місцеві та комунальні дороги, то звертатися потрібно в облдержадміністрації або муніципалітети, але спочатку потрібно зібрати інформацію. Допоможе у цьому проєкт Ініціативи з прозорості інфраструктури CoST Ukraine — портал “Прозора інфраструктура”. Він формує аналітику на основі відкритих даних Prozorro і тієї інформації, яку самостійно вносять розпорядники коштів — замовники дорожніх робіт і послуг. Проєкт допомагає перевірити, чи здійснена закупівля для ремонтних робіт на ділянці, що вас цікавить.

Якщо йдеться про дорогу державного значення, варто скористатися “Інтерактивною мапою Укравтодору“, яка надає актуальну інформацію про ситуацію на дорогах України та стан автошляхів. На самій мапі існує модуль для звернення, за допомогою якого можна поскаржитися на поганий стан дороги чи перешкоди для руху. Звернення потрапляє до диспетчера, і далі ви можете відстежити статус розгляду скарги.

Якщо, наприклад, було усе придбано для ямкового ремонту, але не зазначено, які саме ділянки дороги відремонтують, ви можете звернутися до балансоутримувача (міськраду, облдержадміністрацію або Службу автомобільних доріг) з посиланням на цю закупівлю і проханням відремонтувати ту ділянку дороги, яка вас цікавить.

Якщо в області не проводили закупівлю на ремонт дороги, існує інший варіант звернення, який передбачає внесення ділянки до переліку об’єктів для ремонту наступного року.

Як домогтися того, щоб дефект, який заважає вашому руху, усунули?

Є чотири кроки зробити так, аби дорогу або її ділянки внесли до переліку об’єктів для ремонту. Цей алгоритм розробили фахівці CoST у межах спільного проєкту CoST Ukraine та USAID ВзаємоДія — “Прозорість та підзвітність під час проведення дорожніх робіт на дорогах місцевого значення: міста і громади” і випробували регіональні координатори у кількох областях України.

4 кроки до ремонту дороги

  • Крок 1. Визначте індекс і балансоутримувача дороги.
  • Крок 2. Завдяки дорожньому чат-боту від CoST Ukraine завантажте бланки звернень до балансоутримувачів.
  • Крок 3. Заповніть бланки, доповнивши звернення докладним описом того, що саме перешкоджає вашому комфортному руху, фотографіями, вимірами і характеристиками дефектів дорожнього покриття, а також їхніми координатами.
  • Крок 4. Спрямуйте звернення на електронну адресу балансоутримувача, який відповідно до чинного законодавства зобов’язаний розглянути його і повідомити вам про ухвалене рішення протягом 30 календарних днів.

На ухвалення рішення впливають обсяги робіт, необхідні для відновлення цілісності дорожнього покриття, та розмір фінансування, яке отримав балансоутримувач.

Під час формування звернень доцільно заручатися підтримкою інших зацікавлених осіб — місцевих депутатів, представників громадських організацій, бізнесу, установ соціальної сфери (шкіл, дитсадків, лікарень). Корисною тут буде співпраця активних громадян з регіональними координаторами CoST. Чим більше звернень — тим більше шансів домогтися ремонту та комфортного руху.

Етап 2. Тендерні закупівлі

На другому етапі у вас є арсенал сервісів, які допоможуть упевнитися, що вас не обманюють і гроші, виділені на ремонт чи будівництво дороги, використовують за призначенням. Що ви можете зробити? Провести моніторинг державних закупівель, вибору підрядників, а, виявивши порушення, скаржитися контрольним органам.

Попри те, що тендери відбуваються публічно, корупційні ризики досить високі: це і завищення вартості послуг, і відсутність конкуренції серед підрядників. Перевірити доброчесність підрядників, ознайомитися з їхньою ціновою політикою допоможе Prozorro. Завдяки цьому майданчику можна вивчити зв’язки між учасниками тендера, умови конкуренції під час торгів.

Існують проєкти, які спрощують “розслідування” і відразу генерують необхідну інформацію з Prozorro. Наприклад, сервіси NoraDozorroCoST UkraineClarity ProjectYouControl, що використовують відкриті дані, виявляють ознаки змови на тендері, зв’язки між учасниками будівельного ринку.

Якщо тендер вам здається підозрілим і у вас є достатньо доказів цього, вам варто повідомити про це Державну аудиторську службу. У самому тендері вбудована кнопка скарги до цієї служби, що істотно полегшує подання скарг. Якщо оформити скаргу складно, зверніться до координаторів проєктів CоST і Dozorro. Вони допоможуть проаналізувати зібрані дані і написати скаргу. У разі підтвердження порушень Антимонопольний комітет доб’ється скасування тендерних закупівель і, що важливо, компенсації від порушників.

 

Етап 3. Будівництво/ремонт

Оцінити фінансове питання допоможе портал використання публічних коштів spending.gov.ua. Він збирає дані про перебіг ремонту доріг, про кошти, які витратили замовники.

Використовуючи дані на порталах data.gov.ua і spending.gov.ua, громадськість може виявити невикористані кошти на утримання доріг і змушувати органи влади провести ремонт.

Допомогти на цьому етапі також можуть проєкти на основі відкритих даних CoST “Прозора інфраструктура” та Антикорупційна мапа ремонтів. Вони дозволяють перевірити тендери щодо виконання ремонтів чи будівництва та обсяг робіт у будь-якому населеному пункті. Уся інформація про тендерні закупівлі завантажується в режимі реального часу з системи Prozorro. Зважаючи на результати скарг, команди проєктів спрямовують запити до органів влади.

Етап 4. Використання доріг

Четвертий етап — безстроковий: стежити за станом доріг після ремонту, звертатися до замовника, якщо будуть дефекти на дорозі, моніторити використання доріг і звертатися за потреби на урядову гарячу лінію і в поліцію. Приміром, якщо ви постійний свідок трафіку великого важкого транспорту на дорогах.

Простежити якість робіт допоможуть координатори CoST Ukraine. Для цього на пошту проєкту треба подати відповідні запити. Команда перевіряє якість виконання робіт і те, чи відповідає розміщена інформація фактично виконаним роботам. Після інспектування команда готує звернення до профільних органів влади для усунення пошкоджень.

У матеріалі використано інформацію аналітичного звіту Антикорупційний та соціальний вплив відкритих даних у сфері будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг України, підготовленого у межах USAID/UK aid проєкту “Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах / ТАРАS” та за сприяння Міністерства цифрової трансформації України.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *