Бориславське сміттєзвалище отримало нового управителя

9 лютого 2021 р. на сесії Бориславської міської ради було прийнято рішення “Про укладення договору на  управління Бориславським міським сміттєзвалищем “. Згідно Рішення, управителем сміттєзвалища стає компанія “Грінера”, що повинна за власні кошти здійснити дії для впорядкування та приведення до належних екологічних норм Бориславське  міське  сміттєзвалище. Натомість – завозити на звалище сміття з інших міст. За таким самим сценарієм “Грінера” впорядковувала сміттєзвалище у м. Миколаїв. Тож будемо співставляти перспективи бориславського сміттєзвалища з реаліями миколаївського.

Рішення було прийнято всупереч думки громади

Нагадаємо, що 30 березня 2017 р., після багатоденної акції протесту мешканців, пов’язаної із завезенням сміття зі Львова, депутатами Бориславської міської ради було прийнято рішення про заборону ввезення на територію м. Борислава твердих побутових відходів з інших населених пунктів. Тоді звалище було в оренді ТОВ “КОМ-ЕКО-Борислав 2010”, а договір на 10-річну експлуатації був складений настільки не вигідно для міської ради, що містові не лишалось нічого іншого, окрім як чекати, коли завершиття дія договору. За цей час від власника Ком-Еко  поступали пропозиції завозити в місто сміття з інших міст, а за виручені кошти – провести рекультивацію сміттєзвалища та облаштувати новий полігон для захоронення сміття. Але мешканці міста ці пропозиції блокували.

Мешканці Борислава були проти того самого шляху до рекультивації і фірмою “Грінера”. Зокрема у травні громада міста від імені квартального комітету мікрорайону Губичі оприлюднила звернення до депутатів, метою якого було недопущення завезення сміття із інших міст. У зверненні пропонувалась альтернатива запропонованої Грінерою фінансування рекультивації: передбачити 2% від бюджету на першочергові кроки для впорядкування сміттєзвалища, це близько 5-6 млн. грн.; встановити економічно обґрунтований тариф для захоронення ТВП; виступити заявником даного проекту на фінансування від Державного фонду регіонального розвитку. Проте, пропозиції громади не були взяті до уваги чинною владою, її стратегія впорядкування сміттєзвалища не змінилась.

Не допомогла депутатам дослухатись до думки громади і флеш-акція “напиши депутату”, згідно якої люди в будь-який зручний спосіб повідомляли свого депутата про вимогу недопущення завезення сміття зі Львова: рішення підтримав 21 депутат.

“Бо мусили”

Міський голова Борислава Ігор Яворський вважає, що це єдиний вірний щлях перетворення сміттєзвалища на безпечний об’єкт. Насамперед тому, що Державна екологічна інспекція України вручила припис директору КП “Еко-місто” Івану Сороці, згідно якого підприємство мало перетворити об’єкт на безпечний до 22 грудня 2020 року. Коштів на це у міському бюджеті передбачати не планувалось. Тож влада мала підстави побоюватись, що інспекція заборонить захорення на бориславському сміттєзвалищі будь-якого сміття. Що необхідно призведе до його накопичення на сміттєвих майданчиках в межах міста. До слова, такі ж приписи екологічна інспекція вручала і попередньому утримувачу сміттєзвалища, а Закон про заборону захоронення невідсортованого сміття вже три роки в дії. І це не стало завадою для Ком-Еко-Борислав-2010 продовжувати експлуатацію сміттєзвалища аж до закінчення договору.

Серед плюсів Грінери міський голова зазначає досвід Миколаєва та можливість вкласти кошти фірми в першочергові заходи з покращення стану бориславського сміттєзвалища. Що є обов’язковою умовою Рішення. Впорядкування має бути виконане до старту завезення сміття з інших міст.

Цифри

Загальний обсяг твердих побутових відходів, які дозволятимуться приймати на захоронення управителем з-поза меж Бориславської  міської територіальної громадистановитиме 108 т/день додатково до обсягу, який зазвичай приймався до цього часу (Борислав і Східниця продукують разом до 20 т/день). За це Грінера платитиме щомісячно КП “Еко-місто” БМР 10 тис. грн.,  на розвиток соціально-економічної сфери міста Борислав – 90 тис. гривень з моменту початку повної діяльності на сміттєзвалищі. Отже за два роки – саме такий період укладення договору, – місто отримає від Грінери разом 2 млн 400 тис грн. А це – 3 тис. 300 грн. в день, за 108 тон. Податку від господарської діяльності місто отримає 1 млн. 200 тис. грн. Разом – 3 млн. 500 тис. грн. за 2 роки.

ДП «Грінера Борислав» при погоджені для них тарифу на захоронення ТПВ від споживачів послуг м. Львів отримають за два роки суму: 59 130 000 грн. А це – 83 тис. 300 грн. в день. “А бензин?” – спитаєте ви. Додатково ЛОДА компенсує перевізникам сміття на дорожні витрати 15 грн/км. – 3 тис. грн. за одну фуру. Таких фур буде 5 в день. Отримуємо 15 тис. грн. в день або 10 млн. 650 тис. грн. за 2 роки. Питання отримання доходу у майже 70 млн. грн.  комунальним підприємством “Еко-місто”, а не фірмою-прокладкою, владою Борислава, очевидно що, не розглядалося. Адже перевага 66,5 млн.грн. – очевидна.

Частину (неозвучена цифра) цих коштів Грінера повинна вкласти у впорядкування сміттєзвалища, у виготовлення проектно-кошторисної документації на рекультивацію та, увага, у вироблення паспорту сміттєзвалища. Мабуть, попередній управлінець залишив паспорт собі на згадку.

Для порівняння, у Миколаєві депутати дали згоду на завезення бл. 135 тонн сміття в день протягом двох років. На упорядкування звалища Грінера витраптила 28 млн грн.

Якою буде ціна впорядкування бориславського сміттєзвалища – в договорі не зазначено. Благо, що умови розірвання договору – на користь громади. Контроль над впорядкуванням Грінера пропонує здійснювати представнику громади на платній основі. Проте, громада наполягає на допущенні до перевірок і контролю більшої кількості громадських активістів.

Як у Миколаєві

“Успішний кейс задля винекнення довіри людей до Грінери та будівництво сміттєпереробного заводу в області” – таким є генеральний план Богдана Михайлуся щодо розвитку Грінери. Проте, аналіз миколаївського сміттєзвалища показує не надто великий успіх компанії у Миколаєві. Згідно проекту, тіло сміттєзвалища мали засипати суглинником, який мав би не пропускати атмосферні опади в сміттєзвалище і не утворювати тим сам велику кількість інфільтратів. Натомість, перешарування здійнюється фактично піском:  близько до звалища розташований кар’єр. В резутьтаті мешканці Миколаєва мають збільшену у 5 разів допустиму норму забруднення у грунтових водах. Сортувальна лінія так і не була запущена. Мешканці відмовились від подальшого завезення сміття зі Львова, бо їх звалище – переповнене. Богдан Михайлусь запевняє, що Львів має куди возити сміття. Проте, куди саме його фірма возить львівське сміття після закриття миколаївського звалища – не каже. Відповідь знаходимо у соцмережах – це вул. Богданівська у Львові. І львів’янам із вул. Богданівської це ой як не до вподоби.

Юлія Гасій

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *